Τετάρτη 12 Σεπτεμβρίου 2012

ΔΗΜΟΚΡΙΤΟΣ



Φιλόσοφος της αρχαιότητος,γεννη­θείς εις τα Άβδηρα τηςΘράκης μεταξύ των ετών 470-460π.ΧΌ,τι γνωρίζομεν περί τουΔημοκρίτου του Άβδηρίτοι οφείλεται κυρίως εις τον πολύμεταγενέστερον τούτουσυγγραφέα των βίων των φιλοσό­φων Διογένην τον Λα­έρτιονΚαιάλλαι ό­μως ελάχισται μαρτυρίαι εκσωζόμενων α­ποσπασμάτωναρχαίων συγγραφέων μας παρέχουν στοιχεία περί της ζωήςκαι των έργων του ΔημοκρίτουΕκ των σωζόμενων πληροφοριών δενείναι δυνατόν να μορφωθή σαφής γνώμη περί του βίου και του έργουτου Δημοκρίτου διότι εις τας διασωθείσας ειδή­σεις υπάρχουν ενίοτε αντιθέσεις και αντιφά­σειςΠαρά ταύτα όμως διεν πράγμα δεν υπάρχειαντίθεσίς τις ή αντίφασιςως προς το ότι δηλαδή ο Δημόκριτος ήτο μία μεγαλοφυΐα.

Παραθέτομεν περί τούτου ό,τι αναφέρει ο Διογένης ο ΛαέρτιοςΟΔημόκριτος ο Α­βδηρίτης ήτο υιός του Ηγησιστράτου ή του Αθηνοκρίτουήκατάλλουςτου Δαμασίππου· μερικοί μάλιστα υποστηρίζουν ότικατήγετο   εκ   Μιλήτου.
Ούτος ήκουσε μαθήματα μερικών μάγων και Χαλδαίωντους οποίουςαφήκεν ο Ξέρξης εις την πατρίδα του ως επόπτας όταν διήρχετο εκείθεν.Από τους μάγους και τους Χαλδαίους έμαθενενώ ακόμη ήτο εις παιδικήνη­λικίανθεολογίαν και αστρολογίανΚατόπιν έγινε μαθητής τουΛευκίππου και του Αναξαγόρου του τελευταίου τούτου ήτο 40 έτηνεώτερος. (Είναι αυτονόητον ότι αι πληροφορίαι περί μαθητείας τουΔημοκρίτου πλησίον ξένων σοφών προέρχονται εκ μεταγενεστέρων καιείναι όλως αναξιόπιστοι και αναληθείς). Οι συγγραφείς Δημήτριος καιΑντισθένης ανα­φέρουν ότι επεσκέφθη την Αίγυπτονόπου εδιδάχθηγεωμε­τρίαντην Περσίαν (τους Χαλδαίους), την Ερυθράν θάλασ­σαν,όπου ήκουσε μαθήματα από τους γυμνοσοφιστάςτας Ινδίας και τηνΑιθιοπίανΕπίσης οι ίδιοι συγγραφείς ανα­φέρουν ότι είχεν άλλους δύοαδελφούς και ότι διένειμαν ού­τοι την πατρικήν περιουσίαντουΔημοκρίτου λαβόντος το μικρότερονεις μετρητά όμωςμέρος αυτής,προκειμένου δια των χρημάτων τούτων να επιχείρηση ούτος το ταξίδιόντου. Ο Δημήτριος προσθέτει ότι το μερίδιον τού Δημοκρίτου ανήλθεν εις100 τάλαντατα οποία έξώδευσεν όλα κατά το ταξίδιόν τουΟ ίδιοςαναφέρει ότιως νομίζεταιεπεσκέ­φθη και τας ΑθήναςΕπειδή από τοσχετικόν χωρίον του Δημητρίου (κατά τον Λαέρτιονέχει δημιουργηθήσύγχυσις σχετικώς,  προς τον  Δημόκριτον,   αναγράφομεν  επί  λέξεί τους λόγους του Διογένους του Λαέρτιου:
«Δοκε δ φησὶ ( Δη­μήτριοςκα θήναζε λθεν κα μσπουδάσαι γνωσθναι δόξης καταφρονν κα εδέναι μν Σωκράτη,γνοεσθαι δ πατο· λθον γρφησίνες θνας κα ο τιςμ γνωκεν»
 (φαίνεται δελέγειότι επεσκέφθη και τας Αθήνας και ότι δενενδιεφέρθη να γίνη γνωστόςκαταφρονών την δόξανκαι ότι εγνώρισεμεν τον Σωκράτην ηγνοείτο όμως ΰπαυτού διότιλέγουν ότι είπενήλθονεις τας Αθήνας και ου­δείς με εγνώρισε). Δηλαδή κατώρθωσε ναπαραμείνη άγνω­στος τη βουλήσει του και δεν είναι αληθές ότιπεριεφρονήθη ως υλιστήςως κάκιστα πιστεύεται μέχρι σήμερον εκ κακήςερμηνείας του σχετικού   χωρίου.
Εάνεν συνεχείαλέγει ο Λαέρτιοςτο έργον το αποδιδόμενον εις τονΠλάτωνα«ντεραστα» είναι γνήσιον τότε κατά τον Θράσυλλον,εκδότην των συγγραμμάτων του Πλά­τωνος (ζήσαντα επί της εποχής τουαυτοκράτορας Τιβερίρυτο τρίτον πρόσωποντο μη επονομαζόμενον,είναι ο Δημό­κριτοςόστις διελέγετο προς τον Σωκράτην περί φιλοσοφί­ας. 'Ήτο δε εις την φιλοσοφίαν πένταθλος· διότι εγνώριζε φυσικάηθικά,μαθηματικάεγκυκλίους λόγους και είχε πείραν  όλων   των  τεχνών.
Ο Δημήτριος ο Φαληρεύς υποστηρίζει ότι ο Δημόκριτος δεν επεσκέφθητας Αθήνας και θεωρεί τούτο ως απόδειξιν της αρετής του Δημοκρίτουοόποιος «περεφρόνησε τοσαύτης πό­λεως»μη επιθυμών να λάθηδόξαν εκ της πόλεωςάλλά δια τής αξίας τουνα δώση δόξανειςοιανδήποτε πόλιν και αν έμενε.
Ο Θράσυλλος λέγει ότι ήτο οπαδός του Πυθαγόρου και τωνΠυθαγορικώνΟ Αντισθένης ισχυρίζεται περιττού Δημοκρίτου ότιότανεπέστρεψεν από το επιστημονικόν ταξίδιόν τουετρέφετο από τοναδελφόν του ΔάμασονΕπειδή όμωςσύμφωνα με τον νόμον τωνΑβδήρωνο καταναλίσκων την πα­τρικήν περιουσίαν δεν εδικαιούτοταφής εις τα Άβδηραο Δη­μόκριτος ανέγνωσεν εις τους συμπολίτας τουτο έργον του «Μέγας Διάκοσμος»το σπουδαιότερον τωνσυγγραμμάτων του και ούτω εγένετο διαυτόν εξαίρεσιςΕπί πλέον δεέλαβε δια το έργον του αυτό 500 τάλαντα και εστήθησαν προς τι­μήν τουεις την πατρίδα του χάλκινοι ανδριάντες του και όταν απέθανεν   ετάφη  δημοσία δαπάνη.
Ο Αριστόξενος λέγει ότι ο Πλάτων κάποτε ηθέλησε να καύση τασυγγράμματα του Δημοκρίτουόσα ηδυνήθη να συλλέξηκαι ότι οιπυθαγόρειοι Αμυκλάς και Κλεινίας τον απέτρεψανλέγοντες ότι δεν θαφέρη κανένα αποτέλεσμαεπειδή  πολλοί άλλοι έχουν τά συγγράμ.ματατου Δημοκρίτου.
Ο Πλάτων ουδαμού εις τα έργα του μνημονεύει τον Δη­μόκριτονουδέεις τας περιπτώσεις εις τας οποίας θα έπρεπε να τον αντίκρουσηδιότιεγνώριζεν ότι θα είχε να άγωνισθή προς τον άριστον εκ των φιλοσόφων.Εν συνεχεία ο Αριστό­ξενος λέγει ότι το έργον του Δημοκρίτου «ΜικρόςΔιάκο­σμος» συνετάχθη 730 έτη μετά την άλωσιν της   Τροίας.
Ο Έρμιππος λέγει ότι ο Δημόκριτος απέθανεν εις ηλι­κίαν 109 ετών καιμάλιστα κατά τον έξης τρόπον «Υπέργηρως ων ήτο ετοιμοθάνατοςΗαδελφή του ελυπείτο πολύδιότι ο θάνατος του αδελφού της θα συνέβαινεκατά τήν εορτήν των θεσμοφορίωνοπότε αύτη θα εξηναγκάζετο εκ τουθα­νάτου τούτου να μη εκτέλεση τα θρησκευτικά της καθήκοντα. ΟΔημόκριτος είπεν εις την αδελφήν του να έχη θάρρος και να τουπροσκομίζη καθημερινώς θερμούς άρτουςΦέρων τους θερμούς αυτούςάρτους εις την ρίνα του και αναπνέων τους θερμούς ατμούςεκρατήθητρεις ημέρας ακόμη εις την ζωήνέως ότου παρήλθεν η εορτή τωνθεσμοφορίων»Εν συνέχεια ο ρμιππος παραθέτει τους έξης στίχους:
«Καὶ τὶς ἔφυ σοφὸς ὦδετὶς ἔργον ἔρεξε τοσούτον,
ὅσσον  παντοδαής ἤνυσε Δημόκριτος:
 Ὅς θάνατον παριόντα τρί’ ἥματα δώμασιν ἔσχεν
 Καὶ θερμοῖς ἄρτων ἄσθμασιν ἔξένισεν».
(Ποιός εγέννηθη έδώ τόσον σοφόςποίος έπραξε τοιούτον έργον ωσάναυτό το οποίον εξετέλεσεν ο παντογνώστης Δη­μόκριτοςο όποιοςτονθάνατον ελθόντα·τον εκράτησεν επί τρεις ημέρας εις τα δωιμάτιά του,προσφέρων εις αυτόν ως φιλοξενίαν  αναπνοάς  θερμών  άρτων;).
Διασώζονται ακόμη διάφοροι λεπτομέρειαι του βίου του Δημοκρίτουυπό διαφόρων συγγραφέωνμεταγενστέρων του Διογένους  του Λαέρτιου.
Κατά τον Σουΐδανόταν ο Δημόκριτος επανήλθεν έκ του επιστημονικούτου ταξιδιού εις Άβδηρασυνέζησε με τους αδελφούς αυτούτονΉρόδοτον και τον Δαμάστηνεγένετο άρχων των Αβδήρων και εις τηνσχολήν την οποίαν διηύθυνεν είχε μαθητάς μεταξύ άλλων τονμαθηματικόν Μητρόδωρο έκ Χίου και τον περίφημον γενόμενον ιατρόνΙπποκράτηΩνο­μάζετο δε ο Δημόκριτος Σοφία και ΓελασίνοςΣοφία μενδιατην παντογνωσίαν τουΓελασίνος δε «δι τ γελν πρς τκενόσπουδον τν  νθρώπων».
Κατά τον Αιλιανόν «Δημόκριτον τν βδηρίτην λόγος χει τ τελλα γενέσθαι σοφόν κα δ κα πιθυμσαι λαθεν». (Λέγεται διάτον Δημόκριτον τον Αβδηρίτηνότι ήτο κατά τα άλλα σοφός και μάλισταότι επεθύμει να ζη άγνωστος μεταξύ  των   ανθρώπων).
Και εκ δευτέρας δηλπηγής μετά τον Λαέρτιονβεβαιούται ότι  οΔημόκριτος ηρέσκετο να διάγη  άγνωστος.
Περί των έργων του Δημοκρίτου ο Διογένης ο Λαέρτιος μάςπληροφορεί ότι ο Θράσυλλος κατέταξεν αυτά εις τετραλογίαςόπωςέκαμεν ούτος και δια τα έργα του ΠλάτωνοςΕκ τούτων είναι :
Ηθικά: Ι.     1)   «Πυθαγόρης»,  2)   «Περ  τς το  σοφοδιαθέσεως», 3) «Περ τν ν δου»4) «Τριτογένεια (δηλαδή   τρίαπράγματα διέπουν τα ανθρώπινα).
II. ·— 1) «Περ νδραγαθίας ή περ ρετής», 2)  μαλθείης κρας», 3) «Περ εθυμίης», 4)' «πομνημάτων ήθικών   γρ  Εύεστ. . .  οχ εύρίσκεται».
ΦυσικάIII.  1) «Μέγας διάκοσμος» (ο όποιος κα­τά τους μαθητάςτου Θεοφράστου είναι έργον του Λευκίππου), 2) «Μικρς διάκοσμος», 3)«Κοσμογραφία», 4) «Περ τν πλανήτων».
IV.    1)   «Περ φύσεως» πρώτον, 2)  «Περ ανθρώπου φύσιως»  (ήπερί σαρκόςδεύτερον,  3) «Περ  νο», 4) «Περ  ασθησίων   (τατ τινες   μο   γράφοντες   περ   ψυχς   πιγράφουσι)».
V.     1)   «Περ  χυμν»,  2)   «Περ  χρον»,  3)   «Περ  τν διαφερόντων ρυσμν»,   4)   «Περ μειψιρυσμιν».
VI.   —·   1)    Κρατυντήρια   (ὅπερ ἐστὶ έπικριτικὰ τῶνπροειρημένων)»,   2)   «Περὶ   εἰδώλων    περὶ Προνοίας»,   3)   «Περὶ λογικῶν  κανὼν  α  β γ» 4)   «Ἀπορημάτων».
Ασύντακτα έργα: 1) «Ατίαι οράνιαι», 2) «Αίτοι άέριοι», 3)«Αίται πίπεδοι», 4) «Αται περ πυρς κα τν έν πυρί», 5) «Ατίαιπερ φωνν», 6) «Ατίαι περ σπερ­μάτων κα φυτν και καρπν», 7)«Ατίαι περ ζώων α β γ», 8)    «Ατίαι   σύμμικτοι»,   9)    «Περί   τς  λίθου».
(Κατά την γνώμην πολλών μελετητών των αποσπασμάτων τωναφορώντων τον Δημόκριτοντ΄ ανωτέρω έργα του ανα­φέρονται εις : 1) την ουράνιον μηχανικήν, 2) την αεροστατικήν, 3) την στατικήν, 4) τηνθερμότητα και θερμοδυναμικήν, 5) την ακουστικήν, 6) την βιολογίαν, 7)την ζωολογίαν, 8) ανάμικτα,  9)   την  ορυκτολογίαν).
ΜαθηματικάVII :  1) «Περ διαφορς γνώμης  περ ψαύσιος(επαφής) κύκλου κα σφαίρας», 2) «Περ γεωμετρίης»,   3)  «Γεωμετρικν»,   4)   «Άριθμοί».
VIII :  1 ) «Περ λόγων γραμμν κα ναστν α β», 2)«κπετάσματα», 3) «Μέγας νιαυτός  Άστρονομίηπαράπηγμα»,   4)   «μιλλα   κλεψύδραι(;)».
IX:  1) «Ούρανογραφία», 2) «Γεωγραφία», 3) Πολογραφία»,   4)  «Ἀκτινογραφία».
ΜουσικάΧ: - 1) «Περὶ ρυθμῶν καὶ ἁρμονίας», 2) «Περὶποιήσεως», 3) «Περ καλλοσύνης πν», 4) «Περ εύφώνων   κα  δυσφώνων  γραμμάτων».
XI:  1) «Περ μρου  ρθοεπείας κα γλωσςν», 2)   «Περ άοιδς»,  3)   «Περ   ρημάτων»,  4)   «νομαστικών».
ΤεχνικάXII:  1) «Πρόγνωσις», 2) «Περ διαίτης  διαιτητικόν», 3)«ατρική γνώμη», 4) «Ατίαι περ καιριν κα πικαιριν».
XIII: 1) «Περ γεωργίας  γεωμετρικόν», 2) «Περ ζωγρα­φας»,   3)  «Τακτικόν»,  4)   «πλομαχικόν».
Μερικοίκατά τόν ΔΛαέρτιοναποδίδουν εις τον Δημό­κριτον και τάέξης έργα : 1) «Περ τν ν Βαβυλνι ερν γραμμάτων», 2) «Περτν ν Μερό», 3) «κεανο περί­πλους», 4) «Περ στορίας», 5)«Χαλδαϊκός λόγος», 6) «Φρύγιος λόγος», 7) «Περ πυρετο κα τνπ νόσου βησσόντων»,   8)   «Νομικά ατια»,  9)   «Χερνικά(;) προβλήματα».
Πάν ό,τι άλλο αναφέρεται ως έργον του Δημοκρίτου δεν ανήκει ειςαυτόν.

Διδασκαλία του Δημοκρίτου.

Έκτος διασωζομένων ελαχίστων αποσπασμάτων εξ έργων τουΔημοκρίτουλαμβάνομεν γνώσιν της διδασκαλίας του και των θεωριώντου εκ χωρίων έργων του Αριστοτέλουςτου ΘεοφράστουτουΕρμίππουτου Θρασύλλουτου Ιππολύ­τουτου ΠλουτάρχουτουΓαληνού και διαφόρων σχολιαστώνόπως  του   Σιμπλικίου  και  άλλων.
Η ατομική θεωρία του Δημοκρίτου κατά τον ΔιογΛα­έρτιον«Όλα ταπράγματα αποτελούνται από υλικά άτομα και κενόνΥπάρχουν άπειροικόσμοι οίτινες έχουν γέννησιν και υπόκεινται εις φθοράν.Τίποτε δενγίνεται εκ του μη όντος και τί­ποτε δεν καταστρέφεταιώστε να γίνη μηδέν(μηδέν τε κ το μ ντος γίνεσθαι μηδέ ες τ μ ν φθείρεσθαι).Ταάτομα είναι ά­πειρα κατά το πλήθοςέχουν απειρίαν σχημάτωνδιαστροβιλι­σμού δε έρχονται τα μεν εις επαφήν προς τα δε και ούτω γεν­νώνται ενώσειςόπως το πυρτο ύδωρο αήρη γη διότι και ταύτααποτελούνται εξ ατομικών τίνων συστημάτωνδηλεκ διαφόρωνατόμωνάτινα είναι αναλλοίωταΚαι ο ήλιος και η σελήνη αποτελούνται εκτοιούτων ατόμωνομοίως δε και η ψυχή του ανθρώπου (αποτελείται εκψυχικών ατόμων)· ο νους και η ψυχή είναι το ίδιον πράγμαΟι άνθρωποιβλέπουν τα αντικείμενα επειδή εμπίπτουν εις τους οφθαλμούς των ταείδωλα των αντικειμένωνΤα πάντα γίνονται κατανάγκηνΟ στρό­βιλος(ή στροβιλισμόςείναι η αιτία τής γενέσεως των πάν­τωνην καλείΑνάγκηνΩς ύψιστον αγαθόν τής ανθρωπινής ζωής δέχεται οΔημόκριτος την ευθυμίανην καλεί Ευεστώ, (ίσταμαι καλώςέχω καλώς)και η οποία δεν ταυτίζεται με την ηδονήνάλλα σημαίνει την κατάστασινεκείνηνκαθην η ψυχή διάγει γαληνώς και ευσταθώςμη ταρασσαμένηυπό ουδενός φόβου ή δεισιδαιμονίας ή άλλου τινός πάθους».
Ο   σχολιαστής των έργων του  Αριστοτέλους   Σιμπλίκιος, παρέχειεπίσης ερμηνείαν της ατομικής θεωρίας του Δημοκρίτουηνως λέγει,συνάγει πλην άλλων και εκ διαφόρων χωρίων έργων του Αριστοτέλους,ένθα μνημονεύεται ο Δη­μόκριτοςΚατά τούτον λοιπόνο Δημόκριτοςφρονεί ότι τα σώματα αποτελούνται εξ ατόμων άτινα είναι άπειρα το πλήθος και τα όποια έχουν απειρίαν σχημάτωνΤαύτα είναι πολύ μικράκαι δεν εμπίπτουν εις τας αισθήσεις μαςΜετα­ξύ των ατόμων υπάρχεικενόν διάστημαΤα άτομα συντιθέ­μενα κατά διαφόρους τρόπουςγεννώσι τα διάφορα σώματαΓίνεται δε η σύνθεσις αύτη διαστροβιλισμούΗ γένεσις (είτε ζωικού οργανισμούείτε φυτικού είτε ενγένει κόσμου τίνοςείναι κατά διαφόρους τρόπους ένωσις ατόμων.
Η καταστροφή τούτων είναι διαχωρισμός των ατόμωνΗ γένεσις είτεζωικού οργανισμού είτε κόσμου τινός είναικατά τον Δημόκριτον,άλλοίωσιςΟ μαθητής του Αριστοτέλρυς και διάδοχος εις την διεύθυνσιντης σχολής του Θεόφραστοςαναφέρει αρκετάς λεπτομέρειας περί τωνθεωριών του Δηιμοκρίτου επί φυσικών έν γένει ζητημάτωνόπως π.χ.: τιείναι βαρύ - κούφονμαλακόν - σκληρόνθερμόν - ψυχρόνγλυκύ -πικρόνλευκόν - μέλαν κλπ., ως επίσης θεωρίαν του Δημοκρίτου περίακουστικής και περί οράσεωςΑξίζει νά μνημονευθή η έξης περικοπή τουΘεοφράστου εξ ης λαμβά­νομεν γνώσιν της αντιθέσεως των θεωριών τουΔημοκρίτου προς τας θεωρίας του Πλάτωνος«Δημόκριτος δ κα Πλά­τωνπ πλεστον εσν μμένοικαθκαστον γρ φορίζουσι πλν μν οκποστερν τν ασθητν τν φύσινΔημόκριτος δπάντα πάθη τς ασθήσεως ποινΔημόκρι­τος μν ον οχ μοίωςλέγει περ πάντωνλλ τ μν τος μεγέθεσι τ δ τος σχήμασιν,νια δ τάξει κα θέσει διορίζειΠλάτων δ σχεδόν παντά πρς τπάθη κα τν ασθησιν ποδίδωσινστε δόξειεν ν κάτεροςναντίως τ ποθέσει λέγειν μν γρ πάθη ποιν τς ασθήσεωςκαθατ διορίζει τν φύσιν δ καθατ ποιν τας οσίαις πρςτ πάθη τς αίσθήσεως ποδίδωσι» (ο δε Δημόκριτος και ο Πλάτωνέχουν επιληφθή εις μεγίστην έκτασιν (της εξε­τάσεως του προβλήματοςτου αναφερομένου εις την φύσιν των αισθητών), διότι δίδουν ορισμούςαναφερομένουςεις εν έκαστον είδος εκ των αισθητώνΑλλο μενΠλάτων κάμνει την έξέτασιν αυτήν χωρίς ναποστερή τα αισθητά από την πραγματικήν των υπόστασινο δε Δημόκριτος κάμνει τού­το θεωρών όλατα αισθητά εξηρτημένα εκ των αλλοιώσεων οίτινες επισυμβαίνουν εις ταςαισθήσειςΟ μεν Δημόκριτος οπωσδήποτε δεν έχει την αυτήν γνώμην ωςπρος όλα τα αι­σθητάαλλά άλλα μεν τα καθορίζει επί τη βάσει των μεγε­θώναλλά δε επί τη βάσει των σχημάτωνμερικά δε επί τη βάσει τηςτάξεως και θέσεωςΟ δε Πλάτων ερμηνεύει όλα τα αισθητάλαμβάνωνυπόψιν τας (υποκειμενικόςαλλοιώσεις και τα δεδομένα της αισθήσεως.Ώστε έκαστος εκ των δύο δύναται να δώση την εντύπωσιν ότι φθάνει ειςσυμ­περάσματα αντιτιθέμενα με τας βασικάς προϋποθέσεις του συστήματός τουΔηλαδήο μεν Δημόκριτος καίτοι θεωρεί τα αισθητά ωςεξηρτημένα εκ των αλλοιώσεων των αισθή­σεων (δηλαδή υποκειμενικά)καθορίζει όμως τας ιδιότητας εις τας όποιας αποδίδει καθαυτό ύπαρξιν(δηλαδή ουχί υποκειμενικήναλλά αντικειμενικήν). Ο δε Πλάτων ενώ πα­ραδέχεται ύπαρξιν καθαυτό όντων (δηλτων ιδεών), τα ερμη­νεύεισχετίζων αύτα προς τας αλλοιώσεις της αίσθήσεως). Η αυθεντικωτέραδιατύπωσις των θεωριών του Δημοκρίτου συνάγεται εκ χωρίων έργωντου ΑριστοτέλουςΚατά ταύταυπάρχουν πλείστα οντά μη τεμνόμενα(άτομα). Μεταξύ τούτων υπάρχει το κενόνΤην ύπαρξιν του κενούς τηνστηρίζει: 1) Εις το γεγονός ότι η κίνησις άνευ υπάρξεως κε­νού χώιρουείναι αδύνατος. 2) Η συμπύκνωσις και αραίωσις καθίστανται δύναταιμόνον με την ύπαρξιν καινού χώ­ρου. 3) Η αύξησις στηρίζεται εις τηνείσοδον της τροφής εις κενούς χώρους του σώματοςΕις τα άτομαδιακρίνομεν τρία πράγματα: 1) Σχήμα (όνομαζόμενον ρυσμός), τάξιν(ονομαζομένην υπό των ατομιστών διαθιγήνκαι θέσιν (ονομαζομένηνυπό των ατομιστών τροπήν). Περί τής αίτιας τής γενέσεως των ατόμωνκαι των ιδιοτήτων των δεν δυνά­μεθα να έχωμεν γνώμην διότι είναι ταύτααιώνιαδηλαδή α­ναίτια.
Τα άτομα όμως έχουν διάφορον βάροςΕις τόπον τινά του απείρουσυνεκεντρώθησαν κατανάγκην διάφορα άτομαερ­χόμενα εκ διαφόρωνδιευθύνσεωνεδημιουργήθη ούτω στροβι­λισμός (δίνη), όστιςευρυνόμενος συνεχώς επροκάλεσε την γένεσιν διαφόρων κόσμωνΚατάτον στροβιλισμόν τούτον των ατόμων εσχηματίσθησαν μεγαλύτερασύνθετα σώματα και ολόκληρος κόσμοςΠρο απείρου χρόνου γεννώνταικαι καταστρέφονται κόσμοιοίτινες είναι όμοιοι ή ανόμοιοι προς τονκόσμον τον όποιον γνωρίζει ο άνθρωποςΗ ψυχή απο­τελείται απόλεπτότατα στρογγυλά άτομαΜεταξύ των δύο ψυχικών ατόμωνυφίσταται τρίτον το όποιον προκαλείκίνη­σινΕις ιδιαίτερα όργαναασκούν τα άτομα ιδιαιτέρας λει­τουργίας· ούτω ο εγκέφαλος είναι η έδρατου σκέπτεσθαιη καρδία είναι η έδρα ταυ θυμούτο ήπαρ η έδρα τηςεπιθυ­μίαςΔια της εισπνοής εισάγομεν εις τον οργανισμόν ψυχι­κά άτομα,ενώ δια τής εκπνοής εξάγομεν τοιαύτα εις τον α­έραΕφόσον  υφίσταταιτοιαύτη λειτουργίαυπάρχει ζωή.
Τέλος σημειούμεν εν σχέσει με την ηθικήν διδασκαλίαν του  Δημοκρίτουότι σώζονται αρκετά τούτου αποφθέγματα.
Κατά τας νεωτέρας έρευναςαι θεωρίαι του Δημοκρίτου έσχον μεγάληνεπίδρασιν εις την εξέλιξιν των επιστημονικών και φιλοσοφικών ιδεών.Υπεστηρίχθη όμως η γνώμη ότι αι γενικαι θεωοίαι του Δημοκρίτου περίατόμων ιδίως,   οφείλονται εις τον διδασκαλον αυτού (πιθανώτατα) και συμπολίτην Λεύκιππον, ενώ αι ηθικαί διδασκαλίαι του οφείλονται εν τινι μέτρω εις τον Πρωταγόραν. (Την άντίληψιν ταύτην ύπεστήριξεν ο Γερμανός  φιλόλογος Κ. Ράϊνχαρτ).

Ευάγ. Σταμάτης

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...